Home > Ervaringen > Guus Normann

Guus Normann

Guus Normann is Manager Training Center bij Moba. Moba is een wereldwijd toonaangevende fabrikant van machines voor het sorteren, verpakken en verwerken van eieren. Ter versterking van het team van Guus zijn wij op zoek naar een Technisch Trainer. Guus vertelt ons in dit interview meer over het bedrijf en deze uitdaging.

Even voorstellen..
Guus is in 1997 begonnen bij Moba. Met zijn achtergrond als tweedegraads leraar elektrotechniek was het destijds aan hem de taak om een technisch trainingscentrum op te zetten. Hier worden monteurs en klanten opgeleid die met de machines van Moba werken. Ondertussen traint Moba hier jaarlijks zo’n 400 tot 450 mensen.

“Ik ben aanvankelijk alleen begonnen”, vertelt Guus. “Dus ik heb in het begin alle cursussen zelf geschreven en gegeven. Naarmate Moba groeide had ik meer collega’s nodig. Ondertussen hebben zij een aantal taken van mij overgenomen. Ik houd me nu vooral bezig met de planning, het machineonderhoud en de dagelijkse gang van zaken. Ook geef ik nog steeds trainingen. Nu werken we hier in Barneveld in een team van 3 collega’s, maar we gaan uitbreiden. Daarom zijn we op zoek naar een nieuwe Technisch Trainer.”

Wat maakt deze baan zo leuk?
“We hebben in ons technisch trainingscentrum een compleet machinepark staan, waarmee jij als Technisch Trainer de mensen meeneemt op reis door de machine. Zodra er weer een nieuwe groep medewerkers van een klant binnenkomt zien ze gelijk de grote machine staan. Je ziet dat ze aan het begin vrij angstig zijn en niet goed weten wat ze ermee aan moeten. Tijdens de training, die ongeveer een week duurt, zie je de groep veranderen. Er ontstaat een team dat enthousiast wordt en vertrouwen krijgt om met de machine aan de slag te gaan. Dat is heel bijzonder om te zien.”

Hoe ziet zo’n training eruit?
“We hebben diverse trainingen op zowel technisch als operator gebied. Als een klant een machine heeft gekocht bieden wij standaard aan om naar ons technisch trainingscentrum in Barneveld te komen. Vaak komt de klant met 2 of 3 personen hierheen om de training te volgen. We nemen hen dan een week lang op sleeptouw, waarbij ze volledig ontzorgd worden. Bij de operator trainingen gaat het met name om de software van de machine. De klant stuurt dan meestal de Hoofd Operator, degene die de machine ter plekke moet bedienen. De technische trainingen gaan meer over het inzicht geven in de machine. Het begrijpen hoe de machine werkt en hoe deze afgesteld is, om het vanuit daar toe te passen op hun eigenmachine.”

Wat wordt de allergrootste uitdaging voor de Technisch Trainer?
“Het helemaal eigen worden met de machine zal een grote uitdaging zijn. Voordat je de monteurs die met de machines werken kan opleiden moet je de machine volledig beheersen. Dat is een grote klus! Daarnaast zijn we bezig met digitalisering, daarin zit ook een leuke uitdaging voor de nieuwe Technisch Trainer. Hierbij gaat het om bijvoorbeeld e-learning en instructiefilmpjes. Dat is op dit moment nog in ontwikkeling. Als je praat over het opnemen van video’s, het maken van animaties en het maken van goede e-learnings dan is daar zeker groeipotentie aanwezig. Hierin proberen wij een weg te vinden en daar kan de nieuwe Technisch Trainer een grote rol in spelen. Als je interesse hebt in deze zaken is het zeker mogelijk om je daar verder in te ontwikkelen en daarbij zouden we eventueel kunnen kijken naar een passende opleiding.”

Wat voor persoon gaat jullie team versterken?
“Iemand die pragmatisch is en goed met mensen overweg kan. Het is ook belangrijk out of the box te denken. Als je iemand iets uit wil leggen helpt het om inventief te zijn en zelf een manier te vinden waarop je iemand het beste iets uit kan leggen. Zo moet je bijvoorbeeld aan iemand uit Japan heel anders lesgeven dan iemand uit Canada. Met dat aspect moet je kunnen jongleren, dat moet je kunnen aanvoelen.”

Benieuwd naar jouw mogelijkheden bij Moba? Bekijk de vacature, of neem voor meer informatie gerust contact op met David Vink: 0620455186. Hij vertelt je er graag meer over!